När jag läser skollitteratur kan den upplevas svår att realisera
och därmed kunna applicera den i min vardag. Men i denna kurs har jag funnit
det relativt lätt. I inlägget som följer, delger jag några situationer vilka
jag anser kan kopplas till några utvecklingsteorier;
Frågeställningar under föreläsningar:
Jag har inte sällan undrat över varför det kan komma så många personliga frågor och kommentarer under föreläsningar av vissa i publiken. Men efter att ha läst om de olika utvecklingsteorierna finner jag en bättre förståelse för syftet med dessa spörsmål. Enligt John Deweys teori använder vi vår erfarenhet för att lära oss (Phillips
& Soltis, 2014). Till exempel; när vi ställs inför ett problem, startar vårt medvetna att söka efter lösningar med hjälp av tidigare erfarenheter. Dess uppgift kan förenklat sägas är att finna den tidigare erfarenhet som passar bäst in på den problemsituationen i syfte att lösa den. Därför har jag blivit tvungen att ackommodera (Lundgren,
Säljö, & Liberg, 2014), vilket är det begrepp Jean Piaget använder för att beskriva att man ändrar synsätt, då jag nu förstår att det faktiskt är ett lärande som sker när de personliga frågorna ställs, i vart fall för just den individ som ställer frågan.
![]() |
| Hämtad bild från Fotolia by Adobe https://t4.ftcdn.net/jpg/01/02/77/39/240_F_102773971_lYM2WjGNOxR3I5RHZeWyeIVXpiFtoc7P.jpg |
Ett telefonbolags förstärkning:
Tidigare i veckan ringde det telefonbolag som jag är kund i
och sa att jag varit en trogen kund och därför skulle belönas. Detta insåg jag
i efterhand är väldigt likt den instrumentella betingelsens teori och närmare
bestämt vad B. F. Skinner förespråkar, nämligen att en positiv förstärkning leder
till att uppmuntra ett önskvärt beteende (Lundgren,
Säljö, & Liberg, 2014). Jag belönades således för mitt
beteende (genom att vara en betalande kund) och därför får jag en respons/förstärkning
(en belöning) av dem. Då detta inte sker varje gång jag betalar en faktura, kan
det liknas med den förstärkning som Skinner menar är den mest effektiva för att
få ett långvarigt positivt beteende, nämligen när förstärkningen sker
slumpartat.
![]() |
| Hämtad bild från Fotolia by Adobe https://eu.fotolia.com/id/34072606 |
Hur kan ett exempel från er vardag se ut om ni ser vardagssituationer
utifrån de olika teoretiska perspektiven? Kan ni få, liksom jag i
föreläsningsexemplet, mer klarhet i hur saker och ting företer sig tack vare
dessa teorier eller anser ni det motsatta?
Referenser:
Referenser:
- Lundgren, U.P., Säljö, R. & Liberg, C. (red.) (2014). Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]. (3., [rev. och uppdaterade] utg.) Stockholm: Natur & kultur.
- Phillips, D.C. & Soltis, J.F. (2014). Perspektiv på lärande. (2. uppl.) Lund: Studentlitteratur.


Roligt att du har kopplat något så långt ifrån skolans värld som telefonförsäljning till lärande perspektiven! Jag har nog lite svårt för att se på saker i min vardag på det sättet. Jag tror det beror på att i många situationer finns en blandning av de olika perspektiven och inte bara rakt av ett utav de.
SvaraRaderaSamtidigt tror jag att det är viktigt att se på lärande utifrån flera perspektiv för att kunna få en så bra förståelse som möjligt. Det finns brister och möjligheter med de alla och genom att kombinera det bästa ifrån vart och ett kan vi nå längre.
Känner igen din reaktion på dessa teorier. Jag själv läste psykologi på gymnasiet så jag hade inför denna kurs redan tidigare fått en genomgång på de största perspektiven. Som nybliven vuxen (åtminstone på åldern) var denna kurs verkligen en ögonöppnare. Jag insåg att många yrken präglas av psykologin. Som gammal ekonomi elev så såg jag självklarheten i att psykologin användes i all form av handel. _Företagen har ju såklart experter som vet hur man ska lura hjärnan till köpa mer, alla butiker använder sina knep, det är ju ändå deras avsikt att tjäna så mycket som möjligt på kunder.
SvaraRaderaJag tror att få upp ögonen för hur psykologin hjälper oss att förstå vardagen på ett annat sätt, det gjorde de för mig, att förstå människor i min närhet på ett nytt sätt.
Väldigt intressant med telefonbolaget och belöning som jag direkt kopplar till något i min vardag, att jag är Ica kund. Ibland dimper det ner ett brev i brevlådan från Ica som belönar mig som kund med en gratis gåva laddat på mitt kundkort, så precis som med ditt telefonbolag belönar Ica mig och förstärker mitt önskvärda beteende.
SvaraRaderaI fortsättningen kommer jag tänka väldigt mycket på dessa olika perspektiv och ha på mig väldigt många olika glasögon i olika situationer :)
Intressant inlägg och kul att koppla det till vanliga vardagliga situationer!
SvaraRaderaDet första jag kommer på för att koppla det i min egen vardag är dagligen med mina barn. Jag använder behaviorismen i mitt sätt att "muta" och locka dom att göra som jag vill, utan att skapa för stora konflikter.
Tex. Städa på ditt rum nu så kan mamma läsa bok för dig sen. Stimuli-respons, operant betingning. De vet vad de ska göra för att få sin "belöning", dock har detta blivit till en så vardaglig grej att jag inte längre måste ge barnen en belöning varje gång de städat rummet, det räcker med beröm. Dock kan jag få gå in och hjälpa till ibland om rummet blivit ett kaos, alla leksaker är framplockade och arbetet blir övermäktigt. Då tänker jag att man kan se det utifrån det sociokulturella perspektivet som betonar stödet från en vuxen eller den "mer kompetente kamraten". Då måste jag som mamma vägleda mitt barn i hur vi ska reda ut röran och hjälpa henne hitta redskap (struktur, var sak har sin plats) för att lösa problemet.