Nu senast
när jag var inne på internet och läste lite om det senaste i skolan så hittade
jag en artikel som jag tyckte var intressant i Dagens nyheter. Den hette Läraren som tror på en framtid utan
böcker i skolan och den handlar mycket om teknikens och de digitala
verktygens ingång i skolan och om hur läraren Tülay Gürgün upplever den. Denna artikel
var intressant för mig, eftersom jag har varit lite skeptisk till att använda
surfplattor och appar för mycket i skolan.
Men när man
läser i artikeln vilken positiv inställning hon har och hur hon jobbar med de
digitala verktygen så blir man lite små inspirerad. Som när de skriver om att
hon gör en blogg där hon skriver upplägget på dagen för eleverna, för att om
någon skulle vara t.ex. sjuk så kan eleven bara titta på bloggen för att inte
komma efter i skolan. För när jag läser texter som dessa och ser i verkligheten
hur de jobbar med de digitala verktygen när man jobbar som vikarie, så börjar
jag se mer och mer det positiva med surfplattorna och appar i utbildningen och
jag är inte alls lika skeptiskt längre. Så jag skulle rekommendera att läsa artiklar
som denna om man är skeptisk mot de digitala verktygens ingång i skolan och även
om man inte alls är skeptisk.
Här kan du
läsa artikeln:
Därför vill jag
gärna fråga er hur ni ser på detta ämne? Är surfplattorna och apparna bara
positivt? Eller är det inge bra alls med dem? Nu när vi har använt oss av olika digitala
verktyg i våra egna studier i några veckor, har det var positivt så att man har
fått en positiv syn på ämnet? Eller tvärtom?
Sedan vill jag bara tillägga att man blir lite rädd när man läser i samma artikel att nästan bara en tredjedel av
eleverna på grundskolan har fått eller fått låna en egen dator eller surfplatta
av skolan. Vad hände med den likvärdiga utbildningen??
Englund. C
(2017, 5 jan) Läraren som tror på en
framtid utan böcker i skolan. Dagens nyheter. Hämtad 05/1 – 17 från http://www.dn.se/ekonomi/lararen-som-tror-pa-en-framtid-utan-bocker-i-skolan/
Spännande Jesper, jag är nog lite som du lite skeptiskt mot för mycket användning av digitala verktyg i skolan. Jag frågar mig ganska ofta om det är jag som är omodern och gammalmodig? Det känns som allt sakta men säkert blir digitaliserat i vårt samhälle, så varför ska inte skolan hänga med i den utvecklingen? Det du skriver om likvärdig utbildning är nog det som skrämmer mig mest, om inte skolan ska stå för all utrustning så som plattor mm hur ska det då gå till? Tror att det är många familjer som inte kommer att ha råd att ge sina barn datorer och plattor mm. Hur blir det då? Ska bara de som har råd få tillgång till den undervisningen? Ja det dyker upp frågor i samband med detta? Men jag tror absolut att skolan måste hänga med i den utveckligen som sker i samhället, men vem ska betala?
SvaraRaderaSurfplattor och datorer är självklart bra till en viss del. Det är lättare att få information som man behöver ha tillgång till via internet osv. Barn tycker det är delvis roligare med datorer och surfplattor. Jag arbetade med en årskurs etta där alla hade varsin ipad och man såg hur duktiga eleverna jobbade med den, bättre än mig. Men samtidigt så fanns det elever som slarvade mer med sitt skrivande med pennan, delvis för att det är tråkigt och lathet. Och elever som har svårt för att skriva för hand, kunde lärare säga till att den personen fick skriva på ipaden istället. Vad händer med oss när all denna teknik slutar att fungera? Man kan inte alltid lita hundra procent på tekniken så därför tycker jag att allt ska ske med måtta.
SvaraRaderaÄven jag måste erkänna att jag varit oerhört skeptisk till att inför för mycket digitalt i skolan. Motvilligt måste jag erkänna att jag delvis börjar förstå de fördelar jag förut argumenterat emot. Det är ju genom både mejl, blogg etc. enklare att nå föräldrar med klassinformation där lappar som spårlöst försvinner inte går att skylla på. Scheman för eventuella läxor, googledokument för utvecklingssamtalstider osv. Listan med fördelar pockar på. Men det förutsätter att alla har tillgång till tekniken – både att det är likvärdigt med datorer till eleverna i skolan men även att vårdnadshavare håller sig uppdaterade. Något som fortfarande gett mig argument mot datorer är sedan jag arbetat på ett högstadium där alla hade egen dator och surfplatta. Mycket är enklare digitalt men om datorerna inte är låsta sitter många elever och spelar istället för att vara delaktig i undervisningen. Och eventuella diskussioner kring det är både tids- och energikrävande. Skolorna behöver både införa mer digitalt i undervisningen, veta hur man utnyttjar det på bästa sätt samt hänga med i utvecklingen av de konsekvenser som följer, exempelvis mobbning på sociala medier.
SvaraRaderaJag har precis samma erfarenhet som du av att ha vikarierat på högstadium. Datorerna måste hanteras annorlunda för att det ska vara någon poäng. Diskussionerna kring hanterandet tar för lång tid.
RaderaVilken fattig skola det skulle vara - på bildning, kultur, känsla och djup, olika förmågor, taktil uppfattning, med mera! Historielöst dessutom! Varför kan man inte använda sig av båda teknikerna? Det ena utesluter väl inte det andra, på många sätt finns det olika användningsområden för dem.
SvaraRaderaAtt använda en blogg som informationsverktyg är väl inte dumt, särskilt inte vad gäller läsårsplaner och annan praktisk information till både elever och föräldrar. Att barnen ska ha grundläggande kunskaper i hur man hantera de mest användbara digitala verktygen är väl självklart, liksom att skolan ska stå för datorer. Men att bara utgå från det digitala tycker jag verkar konstigt.
Mina framtida elever kommer kunna skriva både för hand och i ordbehandlare, kommer kunna slå i fysiska uppslagsverk och ordböcker, liksom söka information i sökmotorer och databaser på internet och, i alla fall i teorin, kommer veta hur framkallning och kopiering av pappersfotografier går till, liksom praktiskt kunna föra över och redigera en digital bild i ett datorprogram?
Varför ska vi begränsa elevernas kunskap, förmågor och möjlighet till att upptäcka ett intresse för något?
Behöver lärare kunna något? Vad ska vi med lärare till alls? Nedanstående låter som undervisningsmaskinerna i spåren av Skinners studier.
" – Jag tror inte att man kommer att använda böcker alls i framtiden utan bara datorer. En annan sak som jag tror kommer är det som kallas Learning analytics. Det innebär att en dator analyserar elevernas texter, kunskaper och förmågor och berättar vad de behöver träna mer på. Samma teknik kan man använda för betyg och bedömning. En dator har inte samma förutfattade meningar som en människa."
http://www.dagenssamhalle.se/kronika/skaermen-ohallbar-metod-mot-svara-barn-30167
http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0956797614524581
Den ”digitala världen” är ett faktum idag. Så jag tror absolut det är vettigt att man tar in digitala verktyg i skolan. Det öppnar upp för nya möjligheter i lärande för alla elever på något sätt – men inte alla sätt. Men att BYTA ut allt tycker jag inte är relevant. Vi kan inte garantera att alla familjer har möjlighet att köpa datorer eller ens ha internet hemma. För om allt blir digitalt krävs ju även att läxorna hemma är via datorn, padda eller telefon? Sen bör väl alla föräldrar få gå en datorkurs också för att kunna hjälpa barnen med allt om det krånglar eller blir fel… och en väsentlig sak som internet, hur kan man garantera att det alltid – överallt finns tillgång till det?
SvaraRaderaJa den digitala världen är här och då tycker jag att vi ska använda de möjligheter det ger och att vi inte behöver välja antingen eller. Tänker att mycket handlar om attityder både mot böcker och det nya digitala. Att vi behöver lära oss att använda de optimalt. Att det finns som du skriver Carolina en taktil fördel med den boken där orden, sidor och längden har en fysisk form. Att läsa elektroniskt kräver även att du kan hantera tekniken och det formatet.
SvaraRaderaSen har det digitala fördelar att kunna vara ett uppdaterat och lokalt anpassat och ekonomiskt läromedel med interaktiva möjligheter.
Tekniken och kunskapen för en bra läsupplevelse digitalt är inte här än. Och en stor utmaning att garantera en likvärdig digital skola för alla elever oavsett skola.
Men en spännande demokratisk digital aspekt är att tack vare digitala böcker och att fler och fler får tillgång till mobiltelefon även får tillgång till att läsa böcker världen över.
Jag såg inte heller surfplattan som ett verktyg tidigare, utan endast som en distraktion. Men min uppfattning har börjat ändras nästan helt nu. Jag tycker inte att böckerna ska försvinna helt, för det finns faktiskt de som lär sig bättre genom att slå upp det i en bok. Men en kombination av båda världarna tror jag skulle fungera bäst.
SvaraRaderaatt använda surplattor och appar är något till hjälp för både eleven och läraren men bara att det inte ska gå i överdrift. så som att använda surfplattor och andra digital verktyg hur som helst utan det gäller att läraren vet dess syfte varför det ska användas och hur det bör användas. Jag tycker det är bara bra och underlättande! intressant!
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaBoken är inte död än enligt kulturnyheterna idag
SvaraRaderahttp://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=6606224