söndag 8 januari 2017

En dag med samarbete






I denna seriestripp så ser man tydligt att läraren använder sig av de sociokulturella perspektivet, eftersom han vill att eleverna ska samarbeta för att lära sig och hitta fakta om ämnet som de tror är viktigt. Eleverna kommer på ett sätt att samarbeta och får fram ett resultat som de sedan lämnar in.

Jag tar upp detta perspektiv för av mina egna erfarenheter så märker jag att fler lärare använder sig av detta sätt att lära eleverna. För när man själv gick i grundskolan så samarbetade man inte alls lika mycket och det blev bara ibland när man hade temadagar. Men nu när man jobbar som vikarie i skolan ser man att de försöker få in samarbetet mer i mindre situationerna t.ex. som att sitta i små grupper för att läsa böcker eller föra en dialog två och två efter dem fått kunskaper från läraren m.m.

Men det som jag tycker är positivt med det sociokulturella perspektivet och som böcker inte tar upp är det som jag tar upp i seriestrippen, att samarbetet mellan eleverna gör att de demokratiska värderingar som lgr11 vill att skolan ska lära ut nästan lärs ut automatiskt. För om samarbetet mellan elever ska fungera och de ska kunna få fram ett resultat, är det viktigt att alla får säga sin åsikt. Men som i serien så blir man kanske tvungen att rösta och då kanske inte allt som alla vill kommer med, utan vissa saker kanske inte får nog många röster.

Så som man ser får eleverna många demokratiska värdering med sig, samtidigt som de lär sig om det andra ämnet. Detta tror jag är ett bättre sätt än att bara lärare står och pratar om demokrati och sådant, utan att de själva får uppleva det i olika situationer.


Vad tror ni? Tror ni att samarbetet mellan eleverna gör att de demokratiska värderingarna kommer mycket gratis?  

Skolverket. (2016). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fri-tidshemmet 2011, ( s.7-11) LGR11, rev 2016. Stockholm: Skolverket


Säljö, R. (2014). Den lärande människan - teoretiska traditioner. I U. P. Lundgren, R. Säljö, & C. Liberg (Red.), Lärande, skola, bildning: grundbok för lärare (s. 297-307). Stockholm: Natur & kultur.

2 kommentarer:

  1. Absolut! Tror eleverna får med sig demokratiskt synsätt genom att samarbeta med andra elever istället för att sitta själva vid ett bord och jobba med uppgifter självständigt.

    Det är ju även ett positivt sätt att stärka gruppen och inkludera alla i arbetet som ska göras och samtidigt höjs samarbetsförmågan genom detta.
    Tror även att arbeta gemensamt kan motverka diskriminering och kränkningar.

    SvaraRadera
  2. Jag tror definitivt att samarbete mellan eleverna hjälper att förstå vikten av demokrati, men jag tror även att eleverna behöver ha kunskap och förståelse av demokrati och respekt av varandra som inte bara kommer från att samarbeta, man behöver få många olika situationer och vinklar för att förstå de demokratiska perspektivet och det kommer med bland annat från den dagliga verksamheten som sker i klassrummen varje dag. Jag tror att demokratiska värderingar kommer från många olika ämnen.

    SvaraRadera