Hej!
Här om dagen när jag var på det stora intranätet för att leta upp artiklar till den senaste examinationen så fastnade jag för en artikel som kallades för Variationsteorin i praktiken. Jag valde därför att läsa vad den handlade om och insåg snabbt att det var en teori om lärandet. Eftersom vi har läst massor om olika perspektiv i kurslitteraturen och fått en syn på olika inlärningsteorier, ville jag läsa lite om vad denna teorin handlar om och varför vi inte har fått med denna teorin i kurslitteraturen. Det visade sig att det var en modern teori om inlärning som fortfarande var under forskning.
Variationsteorin är en teori som är upp kommen ifrån fenomenografiska forskningstraditionen och fokuserar mer på att utveckla lärandet. Teorin utvecklades och undersöks fortfarande, när den artikeln var skriven, av Ference Marton. Ference Marton jobbar som professor i pedagogik på Göteborgs universitet och han ställde frågan: hur ska vi lära oss saker för en framtid som vi inte vet något om? Vilket gjorde att variationsteorin uppstod.
“Teorin grundas på att allt lärande kräver variation av olika slag. Det handlar inte om att finna den rätta eller bästa undervisningsmetoden, eller variation i val av metod, utan vilken form av variation i lärandets objekt som används i en planerad undervisningssituation för att en individ ska konfrontera det kritiska ögonblicket då lärande möjliggörs. Dessa kritiska ögonblick, då vi märker förändring i vår förståelse av omvärlden, är de moment då vi lär oss.”
Med detta citat förklarar Mona Holmqvist kortfattat teorin och ett exempel med detta är om du är ute och springer och det är vindstilla så tänker man inte på att luften existerar, men om du är ute och springer en annan dag och det blåser mycket, då helt plötsligt kommer du tänka på att luften existerar. Alltså två olika variationer på samma situation som man jämför med varandra för att lära sig att t.ex. att luften existerar.
Denna teorin var intressant men lite komplicerad att förstå. Dock efter att jag hade läst klart artikel kände jag att man hade fått med sig mer nyttig information om synen om lärande t.ex. att man behöver variationer som man kan jämföra med varandra för att förstå dem. Vilket för mig till min fråga till er. Har ni hittat någon annan teori eller perspektiv på lärande, som inte är med i kurslitteraturen, när ni har varit på internet och sökt efter information? Dela gärna med er!
Wernberg, A, Variationsteori i praktiken (2005) hämtad 2016 - 12 -11
från http://hkr.diva-portal.org/smash/get/diva2:296687/FULLTEXT01.pdf
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar