måndag 19 december 2016

Tjänster och björntjänster - reviderad


Nottingham (2013) beskriver självkänsla som ett mynt med två sidor där ena sidan utgörs av tron på att man klarar av saker och andra av tilltron till förmågan att hantera misslyckanden.
Han menar att man kan bygga självkänsla med beröm, men att man bör tänka på vilket sorts beröm man ger.
Nottingham ger tips för hur man kan bygga självkänsla med ”rätt” sorts beröm. Bland tipsen finner man att beröm ska vara trovärdigt – man ska inte berömma något som faktiskt inte är bra. Det är att göra eleverna en björntjänst. Berömmet bör härleda från något konkret, så att eleverna vet vad de har gjort bra. Berömmet ska inte fokusera på handlingar eller förmåga och man ska undvika att jämföra prestationer. Jämför gärna eleverna med dess tidigare verk eller prestationer.



Om man tittar på denna seriestripp kan det verka som att alla inblandade är vinnare. Björn och Lisa får beröm och läraren får vara snäll. Men om vi tittar närmare är det bara en som utvecklas av berömmet, och Lisa… Ja, hon lär sig att lite ansträngning ger goda resultat. Men hur kommer hon att hantera motgångar?
Hur viktigt är beröm egentligen i skolans värld, och hur kan vi undvika att berömma ”fel”?

Nottingham, J. (2013). Utmanande undervisning i klassrummet: återkoppling, ansträngning,
              utmaning, reflektion, självkänsla. Stockholm: Natur & kultur.

2 kommentarer:

  1. Den frågan diskuterade vår studiegrupp en del när vi läst Nottingham, hur svårt det kan vara att i alla situationer ge en återkoppling av ”rätt” karaktär till alla. Samtidigt kanske det ibland räcker med ”Bra jobbat!”. Men det som blir väldigt tydligt i den här seriestrippen är hur det handlar om två elever som ofta får beröm på ett eller annat sätt – de som har extra lätt och de i behov av stöd. En följdfråga är hur de eleverna däremellan känner – om de känner som Lisa i den här strippen när både Lisa och Björn får beröm? Men i den bästa av världar slinker det inte bara ut ett genomskinligt ”Bra” som kompensatoriskt beröm utan en utvecklande återkoppling baserat på ansträngning till ALLA elever. Och det känns som en utmaning när man inte hela tiden sitter på kammaren med Nottingham bredvid sig.

    SvaraRadera
  2. Detta är något som kommer att vara oerhört svårt att göra då man som lärare inte har tid att berömma alla och man kanske inte kan berömma alla eftersom vissa faktiskt har misslyckats men då handlar det om att hitta något positivt för att stödja eleven på bästa sätt. Sen är det nog också viktigt som sagt om hur man ger berömmet, är det högt inför hela klassen som en individ beröms eller kanske enskilt tyst vid en bänk? Beroende på hur man gör kommer det få olika utfall och det kan påverka mer än bara den eleven som får berömmet. I denna seriestripp så blir Lisa i detta fall lite ledsen av att hon inte har lyckats lika bra som björn detta beröm får en negativ effekt på någon annan då lisa kanske känner att hon inte räcker till. Något som dock kunde hänt ur en positiv synvinkel är om den som inte får beröm blir mer inspirerad till att jobba ännu hårdare för att själv få beröm. Detta handlar mycket om personlighet både hos läraren och hos eleverna för hur beröm kan användas

    SvaraRadera