Nottingham skriver i sin bok om
självkänsla, att det är en balansgång mellan framgång och misslyckande vilket
kan jämföras med ett mynt med två sidor menar Nottingham. Jämför man
självkänslan med ett mynt får man tänka på hur man berömmer eleverna då det kan
bli konsekvenser. Varför skulle det bli konsekvenser? Nottingham menar på att
om man berömmer en elev när den lyckats med något samt hjälper dem till att
lyckas, så blir det svårare för eleven när den kommer till nästa sida och får
motstånd, eleven får en känsla av misslyckande och att hen inte klarar lösa
problemet.
Vad tycker ni om självkänsla
hos eleverna? Hur ska man jobba med den på ett bra sätt, vad har ni för tankar
kring det?
Nottingham, J. (2013). Utmanande undervisning i klassrummet : återkoppling, ansträngning, utmaning, reflektion, självkänsla. Stockholm: Natur & kultur.
Tycker det är väldigt viktigt att bygga upp så att eleverna får en bra självkänsla, att de tror på sig själva. Sedan när det kommer till beröm gäller det att hitta en balans gång och ge beröm på rätt sätt. Är även viktigt tror jag att lära eleverna att det är okej att misslyckas och att lärandet ska vara svårt och att det är okej att det är det. Allting är inte lätt, och det tror jag är viktigt att förmedla till sina elever. Sedan är det viktigt att ge dem bekräftelse när de gjort något bra, men som jag sa ovan så gäller det att hitta den balansgången så det inte blir fr mycket eller för lite.
SvaraRaderaAtt eleverna har självkänsla är viktigt. För att de ska må bra och utvecklas som både personer och i skolframgång.
SvaraRaderaJag tror att det är viktigt som lärare att göra lika för alla elever. Som i ditt exempel att läser man en elevs berättelse så får man ta en annans nästa vecka osv. Att man gjort upp detta med eleverna innan så de vet att deras berättelse kommer att läsas upp men inte just nu för att inte eleven ska känna att deras berättelse är sämre än de andras.
Jag tror det är jätteviktigt med självkänsla hos eleverna och här vilar nog en väldigt stor roll på lärarens agerande. Även om det kan vara menat på ett sätt från läraren kan eleven uppfatta på något helt annat sätt, speciellt eftersom barn är experter på att jämföra sig med andra.
SvaraRaderaIntressant ämne och som de andra skriver är självkänsla oerhört viktigt men det blir som sagt en balansgång hur man som lärare ska berömma och utmana. Att lära eleverna att det är via misstagen man lär sig är viktigt, att det är bra att göra "fel" för att kunna komma på hur man ska göra rätt. Min dotter kan ofta bli väldigt arg på sig själv om hon målar utanför linjer eller inte kan något hon försöker med och jag försöker alltid peppa henne att det är träning som gör att man lär sig.
SvaraRaderaSjälvkänsla är jätte viktigt hos eleverna enligt mig, men det är inte alltid alla har det och då hänger det på läraren att försöka få eleverna att skaffa sig en bra självkänsla och motivera eleverna genom att ge eleverna beröm när det går bra samt att även på bästa sätt förklara för eleverna att det är okej att inte lyckas med allt första gången. På det sättet tror jag att man kan hjälpa eleverna samt att det inte behöver bli som Nottingham beskriver i sin bok om konsekvenser efter beröm.
SvaraRadera