Pragmatikern John Dewey (1859-1952), anser att teori och praktik bör gå hand i hand inom undervisningen, det ska alltså vara undervisning i samklang med hans egna myntade ord "learning by doing" (Lundgren m.fl., 2014, s. 288–289).
Vidare kan man läsa i Lundgren, Säljö och Libergs bok, att John Dewey anser att skolan överöser elever med teorier samt information. Dewey menar att skolan på detta vis missar en otroligt viktig del, nämligen att beröra eleven och väcka hens intresse samt nyfikenhet att vilja veta mer (Lundgren m.fl., 2014, s. 293).
I denna seriestripp som följer får vi möta en lärare och en elev vilka båda "råkar ut" för "learning by doing" i verkligheten;
4
5
6
Min fråga till er lyder;
Hur ser ni på lärande, är det en process eller är det en produkt?
Referenser:
Lundgren,
U. P., Säljö, R., & Liberg, C. (2014). Lärande, skola, bildning :
[grundbok för lärare]. Stockholm: Natur & kultur.



Spännande seriestripp! Jag tror att det är viktigt att elever får testa sig fram i sitt kunskapssökande, även om det innebär att boken hamnar i toalettstolen ;) Lärare kan väcka nyfikenhet genom att ställa frågor och skapa en kognitiv konflikt, som Nottingham skriver i sin bok (Nottingham, 2013).
SvaraRaderaVi som lärare behöver kunna variera undervisningen för att eleverna ska hålla fokus och behålla sin lust att lära. Att först ge information och sedan ge eleverna uppgifter som innebär att de får utforska på egen hand.
Vilket fint exempel på att allt inte alltid blir som man tänkt sig! Även om det inte allt går som man tänk tror jag att det är otroligt viktigt att våga prova och att våga misslyckas. "Lerning by doing" tycker jag är bra på det sättet att det uppmuntrar till att försöka. Ingen kan lyckas varje gång, men vare sig man lyckas eller inte har man förhoppningsvis lärt sig något av det.
SvaraRaderaHaha roligt exempel med en seriestripp. Jag tror att lärande är en process. De är jättevikttigt att barn får prova sig fram och göra fel ibland. Hur ska man annars kunna lära sig?
SvaraRaderaDitt exempel i seriestrippen är ett alldeles lysande exempel på att lärande är en process snarare än en färdig produkt. Precis som exemplet belyser kan det ibland bli lite tokigt i lärandeprocessen, men istället för att benämna handlingar med rätt och fel är en idé att reflektera över handlingen för att se hur man kan gå vidare med lärandet. Nottingham beskriver reflektionen som ett viktigt verktyg i lärandet, vilket jag håller med om, jag skulle till och med vilja säga att reflektionen är grundläggande för att processen ska kunna fortgå.
SvaraRaderaPrecis som de flesta som kommenterat innan så tycker jag att du visar "learning by doing" på ett bra sätt i din serie! Jag tror och tycker att lärande är en process. Eleverna måste få prova på olika saker både praktiskt men också teoretiskt för att se vad som fungerar och inte. Jag tror att skolan nu för tiden "tvingas" att fokusera för mycket på resultat och betyg och jag tror att eleverna påverkas något enormt av det. De blir hela tiden "stämplade" med ett betyg på sin slutprodukt när det kanske i själva verket är vägen till slutprodukten som lärandet har skett.
SvaraRadera//Felicia
Jag tycker att din seriestripp är klockren. Det är precis så här som jag tror att barn tänker. Deras lärande är en helt annan process än vår. De tänker logiskt men ur ett annat perspektiv än vad vi vuxna gör, precis som Piaget säger. Jag tror definitivt att lärande är en ständigt pågående process och att vi alla lär genom hela livet.
SvaraRaderaVilken underbar seriestripp! Låt kreativiteten flöda. Så klart att det kan bli fel ibland, det är en del av lärandet. Man måste våga misslyckas för att lyckas. Vi vuxna misslyckas ständigt med saker så varför skulle inte våra barn/elever få göra det. Man behöver träna för att bli bra på vissa saker, övning ger färdighet. Tänk om ,gör om och gör rätt till slut. Det heter ju att vi lär livet ut, då måste det också vara så att vi misslyckas livet ut ;-)
SvaraRaderaDetta var verkligen bra seriestripp!! :D Jag tycker att den är tydlig när det gäller lärandet hos barnen. Barn tänker annorlunda än vi vuxna. Det jag kan tycka är att lärandet är ett livslång process vilket sker hela tiden.
SvaraRaderaKul seriestripp! Jag ser lärandet som en process, barnen måste få testa sig fram och lära sig av sina misstag. Men det gäller vuxna också;-)Precis som du säger är detta ett bra exempel på "Learning by doing". Både Vygotskij och Piaget menar att elevens aktivitet är i centrum för lärandet.
SvaraRadera